آشنایی مختصر با خودروی لیفان 820
در چند سال اخیر، اکثر خودروهای چینی تحولات چشمگیری را چه به لحاظ طراحی و چه به لحاظ کیفیت تجربه نمودند، و دراینبین، شرکت لیفان هم به تبعیت از این روند، یک خانهتکانی اساسی را در محصولات خود انجام داده و مدلهای جدیدی را روانه بازار نموده است که نقطه اشتراک تمامی آنها دگرگونی در ساختار بدنه و نزدیکی بیشازپیش به ساختههای روز دنیاست، ازجمله مدلهایی که اخیراً لیفانروی آن بسیار مانور میدهد، سدان میان سایز 820 است. چندی پیش، مصاحبهای از یکی از مقامات بلندپایه این شرکت منتشر شد که در آن، وی این خودرو را از لحاظ رقابتی نزدیکترین محصول به تویوتا کمری برشمرد! شاید در یک نظر این مقایسه کاملاً بیوجه به نظر آید و ما را به یاد برخی ادعاهای مشابه اندازد که به تواتر، از زبان بعضی از خودروسازان وطنی شنیده شده است ولی فارغ از این الفاظ، نباید این موضوع را از یاد برد که چینیها واقعاً در پی اصلاح و بهبود کیفی محصولات خویش هستند و برنامهای مدون و اهداف روشنی را مدنظر دارند، ولی خودروسازان وطنی….. بهتر است دراینباره هیچ چیز نگوییم، چون آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است!
لیفان 820، جدیدترین محصول لیفان به شمار میآید و تاریخ ورود آن به بازار ماه ژوئن سال 2015 میلادی است. این خودرو به لحاظ سایز و ابعاد در همان کلاسی جای میگیرد که محصولاتی همچون هیوندای سوناتا. طراحی بخش جلو و پیشانی آن، از فورد موندئو الهام گرفته و قسمت عقب آن نیز از شباهتهای فراوانی با محصولات هیوندای برخوردار است. درمجموع، طراحی این محصول با سلایق مردمان ساکن در خاورمیانه و علیالخصوص بیشتر ما ایرانیان بسیار نزدیک است و همین نکته را هم میتوان نقطه قوتی برای آن محسوب نمود
چندی پیش مطلب کوتاهی از این خودرو در سایت «CARNEWSCHINA» درج گردید که در اینجا چکیدهای از آن را تقدیمتان میکنم.
فروش لیفان 820 بهزودی در بازار چین آغاز خواهد شد و بهای این خودرو، که در حال حاضر گل سرسبد محصولات این شرکت به شمار میآید، از 81,800 یوآن شروع شده و به 119,800 یوآن ختم میگردد، این خودرو در یکی از رقابتیترین سگمنت های بازار عرضه میشود و بزرگترین سدانی هم است که تاکنون توسط لیفان ارائه شده است. سایز چرخهای این خودرو تا حدی با ابعاد بدنه آن متناسب هست و این نکتهای مثبت برای این خودرو به شمار میآید زیرا کماکان، بیشتر سازندگان چینی از چرخهای بسیار کوچکی برای محصولات تولیدی خود استفاده میکنند. طراحی چراغهای جلوی آن از مد و سلیقه روز تبعیت میکند و در جلوپنجره آن هم به حد کافی از فلز کروم استفاده شده است و نوارهای LED پرنور و درخشانی نیز در سپرهای جلوی آن جای گرفته است. نمای عقب این خودرو هم به زیبایی هر چه تمامتر طراحی شده و تنها نکته منفی موجود، اگزوزهای نصب شده در زیر سپر عقب آن است که کمی به سمت زمین متمایل شدهاند. درمجموع، این خودرو خوشسیماترین مدلی است که تاکنون توسط لیفان ارائه شده است
در کابین این خودرو، قطعات چوبی با ذوق و سلیقه درخوری، در بخش میانی آن نصب شده است. همچنین، یک صفحه لمسی با سایز متوسط هم در وسط داشبورد آن جای گرفته است. در این میان، طرح فرمان آن کمی بیش از اندازه قدیمی و دِمده به نظر میرسد. در بخش عقب آن نیز فضای کافی برای نشستن سه سرنشین وجود دارد اما با این حال، استفاده بیشازپیش از رنگ خاکستری، درون کابین آن را کسلکننده و دلگیر نموده است.
لیفان 820 با دو پیشرانه متفاوت عرضه میشود که هر دو نیز چهار سیلندر و بنزینی هستند. یکی از آن دو، نمونهای 1.8 لیتری است که خروجی توان آن معادل 133 اسب بخار و گشتاورش هم معادل 168 نیوتنمتر است و دیگری هم یک پیشرانه 2.4 لیتری است که توانی معادل 167 اسب بخار و گشتاوری برابر با 226 نیوتنمتر را برای آن به ارمغان میآورد. پیشرانه 1.8 لیتری این خودرو با یک جعبهدنده 5 سرعته دستی و پیشرانه 2.4 لیتری نیز با یک جعبهدنده 6 سرعته اتوماتیک عرضه میشود. کمی بعد هم، یک پیشرانه 2 لیتری توربو نیز به این جمع اضافه میگردد که از توان و جایگاه بالاتری نسبت به نمونه 2.4 لیتری آن برخوردار است. پیشرانههای 1.8 لیتری و 2 لیتری این خودرو با همکاری و مشارکت نزدیک بین لیفان و شرکت ریکاردو بریتانیا توسعه یافتهاند ولی منشأ پیشرانه 2.4 لیتری این خودرو، از شرکت میتسوبیشی ژاپن است، این یک پیشرانه کلاسیک، خوب و نیز نام آشنا در چین است که امروزه قوه محرکه تعداد بیشماری از سدانهای ارزانقیمت، اسیوویها و نیز پیکاپ ها و کامیونتهای تولیدی در آن کشور است.
مشخصات فنی لیفان 820
پیشرانه 2.4 لیتری: (نمونهای که بهاحتمال زیاد در ایران عرضه خواهد داشت)
حجم موتور: 2373 سیسی
توان: 167 اسب بخار در 5700 دور در دقیقه
گشتاور: 226 نیوتنمتر در 4000 الی 4500 دور در دقیقه
حداکثر سرعت: 197 کیلومتر بر ساعت
سیستم فنربندی جلو: مکفرسون استرات
سیستم فنربندی عقب: اتصال چندگانه (MULTI LINK)
سیستم ترمز جلو و عقب: دیسکی خنک شونده
مصرف سوخت ترکیبی: 8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر مسافت
استاندارد آلایندگی: یورو 4 و 5
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 4865/1835/1480
فاصله بین دو محور: 2775 میلیمتر
حجم مخزن سوخت: 63 لیتر
گنجایش صندوق بار: 510 لیتر
اندازه تایرهای جلو و عقب:215/60 R 16
ایمنی
مدلهایی از این خودرو که با پیشرانه 2.4 لیتری در بازار چین عرضه میشوند از لحاظ تجهیزات رفاهی و ایمنی بهکاررفته، به دو تیپ LUXURY و FLAGSHIP تقسیم میگردند که در ذیل مشخصات این دو به تفکیک آمده است. با این توضیح که شاید این مشخصات کاملاً با نمونههای ارائه شده در کشورمان مطابقت نداشته باشد.
دو عدد کیسه هوا (بهطور استاندارد در همه تیپها)
کیسه هوای جانبی (تنها در تیپ FLAGSHIP ارائه میشود)
کیسه هوای پردهای (تنها در تیپ FLAGSHIP ارائه میشود)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم کمکی ترمز BA
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کنترل پایداری ESP
سیستم کنترل کشش TCS
سیستم کمکی ترمز در سراشیبیها HBA
تجهیزات رفاهی (نمونه 2.4 لیتری)
سیستم روشنایی در روز (DAYTIME RUNNING LIGHT)
روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغهای جلو
سانروف برقی
سیستم تثبیتکننده سرعت (کروز کنترل)
سیستم هوشمند ورود بدون کلید
استارت دکمهای
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه فیلتر گرده داخل اتاق خودرو
پوشش چرمی فرمان (فقط در تیپ FLAGSHIP ارائه میشود)
آینههای جانبی به همراه گرمکن با قابلیت تاشوی خودکار برقی
فرمان چندکاره
پوشش چرمی صندلیها
صندلیهای برقی جلو به همراه گرمکن (فقط در تیپ FLAGSHIP ارائه میشود)
6 عدد بلندگو
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + MP3 + پورت USB و AUX + اتصالات بلوتوث
صفحه لمسی رنگی + سیستم رهیاب GPS
دوربین دید عقب
سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)
سنسورهای پارک جلو و عقب خودرو
و….
قیمت
در ایران: هنوز بهطور رسمی مشخص نشده است.
در چین: 109,800 یوآن (نمونه 2.4 لیتری و تیپ LUXURY) و 119,800 یوآن (نمونه 2.4 لیتری و تیپ FLAGSHIP)
- ۹۴/۱۱/۲۰